Immagine testata web carracci

La Pinacoteca Nazionale di Bologna nasce nel 1808 come quadreria dell’Accademia di Belle Arti, l’istituto d’istruzione sorto dalle ceneri della settecentesca Accademia Clementina. L’antico nucleo, proveniente dall’Istituto delle Scienze, fu in seguito arricchito dalla straordinaria raccolta di quasi mille dipinti frutto delle soppressioni di chiese e conventi compiute dopo l’ingresso delle truppe napoleoniche a Bologna, tra il 1797 e il 1810, e nuovamente a seguito delle soppressioni del 1866 attuate dal nuovo stato italiano.

Nella sede distaccata di Palazzo Pepoli Campogrande è possibile ammirare le sale splendidamente affrescate dai principali protagonisti della grande decorazione bolognese tra la seconda metà del Seicento e gli inizi del secolo successivo: il Salone d’onore con la trionfale Apoteosi di Ercole di Canuti, la Sala di Felsina con le pitture composte e aggraziate dei fratelli Rolli, le sale delle Stagioni e dell’Olimpo, dove l’irriverente Giuseppe Maria Crespi contamina la decorazione celebrativa con i modi della pittura di genere, l’elegante classicismo della Sala di Alessandro di Donato Creti. Gli ambienti del piano nobile di Palazzo Pepoli Campogrande ospitano alle pareti alcuni dipinti della quadreria Zambeccari, la ricca collezione destinata alla pubblica fruizione a fine Settecento dal marchese Giacomo Zambeccari ed entrata a far parte delle raccolte della Pinacoteca nel 1884.  

Alessandro

After the death of Ercole Pepoli, in 1707, it's Alessandro which takes care of the decoration works of the Palace, and it's him that in 1710 gives to Donato Creti the task of realize the fresco depicting Alexander the Great cutting the Gordian knot. Here the tradition of the "quadratura" is proposed with all its strenght, so that the scene frescoed by Creti is inserted in an exaggerate architecture by Marc’Antonio Chiarini that become the real protagonist of the painting.

Just like Ercole before him, even Alessandro Pepoli choose as subject a namesake, Alexander the Great. The depicted episode, taken from the ancient history, shows the Macedonian warrior entering in the city of Gordio, where it was preserved an ancient chariot of King Midas ancestors, tied with a knot that nobody was able to untie. According to an ancient prophecy, tha man able to untie that knot it would be the conqueror of the entire Asia, than Alexander, without losing time, break it with a silngle sword blow. The general is depicted at the center of the vault, stressed by his red cloak, in front of the chariot with a Jupiter statue on it, in the moment in which is to lash out with the sword. In the two golden ovals at the base of the vault are represented two episodes of Alexander's life: Alexander with his teacher Aristotles and Alexander overcoming Darius at the Isso battle.

Opposite to the vivid Crespi naturalism, here we face a rela "Rappel à l'ordre", with the rebirth of the illusionistic framing and the classical style of Creti, with his precise and refined design, totallt different from the liveliness and freshness of Crespi frescoes.