Immagine testata web

La Pinacoteca Nazionale di Bologna nasce nel 1808 come quadreria dell’Accademia di Belle Arti, l’istituto d’istruzione sorto dalle ceneri della settecentesca Accademia Clementina. L’antico nucleo, proveniente dall’Istituto delle Scienze, fu in seguito arricchito dalla straordinaria raccolta di quasi mille dipinti frutto delle soppressioni di chiese e conventi compiute dopo l’ingresso delle truppe napoleoniche a Bologna, tra il 1797 e il 1810, e nuovamente a seguito delle soppressioni del 1866 attuate dal nuovo stato italiano.

Nella sede distaccata di Palazzo Pepoli Campogrande è possibile ammirare le sale splendidamente affrescate dai principali protagonisti della grande decorazione bolognese tra la seconda metà del Seicento e gli inizi del secolo successivo: il Salone d’onore con la trionfale Apoteosi di Ercole di Canuti, la Sala di Felsina con le pitture composte e aggraziate dei fratelli Rolli, le sale delle Stagioni e dell’Olimpo, dove l’irriverente Giuseppe Maria Crespi contamina la decorazione celebrativa con i modi della pittura di genere, l’elegante classicismo della Sala di Alessandro di Donato Creti. Gli ambienti del piano nobile di Palazzo Pepoli Campogrande ospitano alle pareti alcuni dipinti della quadreria Zambeccari, la ricca collezione destinata alla pubblica fruizione a fine Settecento dal marchese Giacomo Zambeccari ed entrata a far parte delle raccolte della Pinacoteca nel 1884. 

Avvisi ai visitatori

Per lavori di ristrutturazione l'aula Cesare Gnudi rimarrà chiusa al pubblico dal 14 al 18 luglio e dal 25 agosto al 08 settembre. Ci scusiamo per il disagio.
Per lavori di manutenzione l'ascensore non sarà in funzione dal 25 agosto al 08 settembre. Ci scusiamo per il disagio.

Dall’1 luglio 2024 Palazzo Pepoli Campogrande è chiuso al pubblico per lavori di ristrutturazione e adeguamento tipologico funzionale. La riapertura è prevista per la primavera 2026.

Notices to visitors

Due to renovation works, the Cesare Gnudi room theatre will be closed to the public from 14 to 18 July and from 25 August to 08 September. We apologise for the inconvenience.
For maintenance work the lift will not be in operation from 25 August to 08 September. We apologise for the inconvenience.
As of 1 July 2024 Palazzo Pepoli Campogrande is closed to the public for renovation and function-related upgrading. It is scheduled to reopen in spring of 2026.

5x1000

Anti stalking

The painting was commissioned by Pope Nicholas V for the altar of the church of the Certosa (Charterhouse) in Bologna, in memory of Cardinal Nicolò Albergati, to whom he had been a student and secretary. The execution of the work was entrusted to the brothers Antonio and Bartolomeo Vivarini, Venetian painters working in the fifteenth century. They left the date 1450 and their signature in the inscription on the frame under the step of the Virgin's throne.

At the time of the commission, the two painters were returning from an artistic experience working alongside Andrea Mantegna in the church of the Eremitani in Padua.

Bartolomeo, the younger of the two, displays a greater attention to innovations in perspectives, especially on the saints’ pedestals. Instead, Antonio is attributed with painting the figures such as the St. John the Baptist, slenderer and more elongated as in late Gothic representations.

In the central panel of the polyptych is a portrayal of the Madonna and Child crowned by two angels. At the top, in the centre, is a tabernacle with Christ in piety between two angels in prayer. Both scenes are flanked by compartments containing depictions of saints.

The richly embellished shaped frame, in gilded wood with finishes against a blue background that can be seen beneath the fretwork motifs, the product of sophisticated Venetian carpentry, culminates with a series of pinnacles and carved figures.

The polyptych is an absolute masterpiece from a crucial moment of passage not only in terms of Vivarini’s artistic experience, but also for fifteenth-century Venetian art, in some respects, still connected to the International Gothic tradition, but ready to incorporate the formal and spatial innovations of Renaissance art.